FOLLOW | DASHBOARD.


Entries About Me Shout Credits
USRAH

Perkataan usrah berasal dari kalimah Arab, (الأسرة ( yang bermaksud keluarga. Manakala menurut Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka, keluarga bermaksud kaum, saudara mara, kaum kerabat, sanak saudara atau pun ia disebut sebagai Famili. Di dalam kamus al-Munjid Fi al- lughatu Wa al-A’lam adalah mufrad kepada (أسر ) iaitu satu kumpulan yang mempunyai hubungan yang kukuh.Manakala dari segi istilahnya pula, usrah  bermaksud kumpulan atau individu atau mukmin yang beriman dengan agama Islam, berusaha dan tolong- menolong di antara satu sama lain untuk memahami dan menghayati Islam berdasarkan kepada perintah Allah di dalam surah al-Maaidah ayat 2 yang bermaksud “ Dan hendaklah kamu bertolong-tolong untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolong dalam membuat dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaan-Nya (bagi sesiapa yang melanggar perintahnya).



AMALAN2 CAMNIE JGNLAH IKUT . 
USRAH NIE KAN SESUATU YG MENYERONOKKAN .

bila naqibah mesej ajak usrah , merungut



naqibah risau sngt , dye dtg rumah .
nk tengok kalau anak usrah nie sakit ke  tp sebenarnye menyorok x nk usrah



bile ajak buat usrah , bape kerat je yg dtg . yg laen carik alasan x nk usrah . choir la , ape la .



naqibah jadi sedeyh sbb x dpt nk rapat2 ngan ank usrah . siang malam fikir nape ank usrah nie ssh sngt nk join usrah . hati dyeowg cam ditarik2 . betapa sktnyer atie dyeowg .


Kadangkala kita merasa amat penat dan mungkin pernah putus asa dalam jalan dakwah (especially untuk golongan-golongan naqibah)

DAWH TENGOK UN ?
JGNLA WAT CM2 .
KALAU HAYATI USRAH NIE , KTE AKN RSE SNGT SSH NK TNGGLKNNYER .
MENYAYANGILAH ANTARA SATU SAMA LAIN AGR UKHUWWAH KTE BERKEKALAN !!
INSYAALLAH ~

BARAKALLAH HU FIKUM

OLDER POST / NEWER POST